Η Μερόπη αστειεύεται

Η Μερόπη αστειεύεται

Παρασκευή, 25 Μαρτίου 2011

Δεν με ενοχλεί η αλήθεια για το 1821



Εμένα λοιπόν μου άρεσε» το ντοκιμαντέρ του ΣΚΑΪ "1821". Ίσως γιατί, για μένα, πέρασε πια η εποχή των παραμυθιών και του ρομαντισμού. Ήμουν από καιρό έτοιμη να ακούσω και να μάθω την πραγματική ιστορία και σε γενικές γραμμές την είχα ήδη μάθει, πολύ πριν από το ντοκιμαντέρ του «ΣΚΑΪ». Αρκετοί ενοχλήθηκαν, ίσως και θύμωσαν με τους δημιουργούς του ντοκιμαντέρ, οι οποίοι δεν έκρυψαν τις ενοχλητικές λεπτομέρειες της ιστορίας. Και ανέφεραν:
  • Ότι κατά τους δύο πρώτους αιώνες της Οθωμανικής κυριαρχίας, η ελληνική χερσόνησος πέρασε μια περίοδο σχετικής ευημερίας, γνωστής ως Pax Ottomanica, κατά την οποία έγιναν σημαντικά δημόσια έργα.
  • Ότι η παρακμή και η καταπίεση ήρθαν αργότερα.
  • Ότι τα «κρυφά σχολειά» δεν ήταν παρά ένας μύθος.
  • Ότι οι Έλληνες αγωνιστές της Επανάστασης ήταν ήρωες, γιατί πολεμούσαν με λίγα μέσα μια αυτοκρατορία, αλλά ήταν συγχρόνως και αντιήρωες γιατί σφαγίαζαν και άμαχο πληθυσμό και επιδίδονταν σε πλιάτσικο (βλ. άλωση της Τριπολιτσάς).
  • Ότι η ηγεσία της Εκκλησίας αφόρισε την Επανάσταση και αγωνιστές, όπως το Ρήγα Φεραίο και το Θεόδωρο Κολοκοτρώνη.
  • Ότι πολλοί από τους αγωνιστές της Επανάστασης δεν μιλούσαν καλά καλά ελληνικά, αλλά μητρική τους γλώσσα ήταν τα αρβανίτικα.
  • Ότι σχεδόν καθόλη τη διάρκεια της Επανάστασης, μαινόταν και εμφύλιος πόλεμος, κατά τον οποίο έχασαν τη ζωή τους πολλοί Έλληνες (μεταξύ των οποίων και ο γιος του Κολοκοτρώνη, Πάνος, καθώς και ο Οδυσσέας Ανδρούτσος)
Όχι, εμένα η αποκάλυψη όλων αυτών δεν με ενόχλησε. Ούτε μειώθηκε στα μάτια μου το μεγαλείο των αγωνιστών της Επανάστασης, καθώς δεν είμαι πια παιδί να πιστεύω στον Άγιο Βασίλη και γενικά σε αγιοποιημένους ανθρώπους. Αντίθετα, θαύμασα, για μια ακόμη φορά, τους ανθρώπους αυτούς, οι οποίοι, παρά τα ελαττώματα τους και τις ανθρώπινες αδυναμίες τους, υπερέβησαν τον εαυτό τους και κατόρθωσαν να κάνουν την Ελλάδα κράτος. Έμαθα να αγαπώ  και να κατανοώ τους ήρωες γι' αυτό που ήταν πραγματικά και όχι γι' αυτό που θα ήθελα να ήταν.
Και για να θυμηθούμε και το Διονύσιο Σολωμό «Το Έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ό,τι είναι αληθινό».
--------------------------------------
Να, κι ένα ωραίο τραγούδι που μου το πρότεινε ο @φίλος vad και έχει σχέση με το θέμα μας
          
 

20 σχόλια:

καλημέρα είπε...

Συμφωνώ με κάθε σου πρόταση Μερόπη.

Όoταν ήμαστε μικροί νομίζουμε ότι οι γονείς μας είναι αλαθητοι, τελειοι, μικροί θεοί. Μεγαλώνοντας μαθαίνουμε, καταλαβαίνουμε τα λαθη, τις αδυναμίες τους, τα καλά και τα στραβά τους. Ούτε λιγότερο τους αγαπαμε, ούτε λιγότερο θαυμαζουμε τις θυσίες και τον κόπο τους να μας μεγαλώσουν. Ίσα-ίσα όσα καταφεραν παίρνουν μεγαλύτερη αξία αφού δεν ήταν θεοί και παντοδύναμοι όπως νομίζαμε. Αυτό πιστευω και για την ιστορία, τους προγόνους και την πατρίδα μας. Δεν αγαπω λίγοτερο την πατρίδα μου επειδή ξερω την αλήθεια της, ίσα-ίσα, ακριβώς το αντιθετο.

Καλημέρα!

Meropi είπε...

-Αναστασία μου καλημέρα.
Μου άρεσε πολύ το παράδειγμα που αναφέρεις για τους γονείς μας. Έτσι είναι ακριβώς.

giorgos είπε...

απεφυγαν να πουν το βασικωτερο , οτι δηλ. οι ανθρωποι που ξεσηκωθηκαν και εκαναν την επανασταση-- (επανασταση σημαινει μια λαικη εξεγερση μεσα σε ενα κρατος που αποσκοπει στην αλλαγη του καθεστωτος αυτου του κρατους. Αφου συνεπως η εξεγερση του 21 ηταν εξεγερση προς σχηματισμο ενος νεου κρατους ,πως χαρακτηριζεται ως επανασταση?)--δεν ειχαν κατα νου την δημιουργεια ενος κρατους , το καινουργιο κρατος ηταν επινοηση και το εφκιασαν οι μεγαλες δυναμεις και πιο συγκεκριμενα η αγγλια . Επισης δεν ασχοληθηκαν σχεδον καθολου με την κρισιμη και καταστροφικη μαχη του φαληρου και την δολοφονια του Καραισκακη ...πιος τον σκοτωσε μια μερα πριν? και γιατι?
γιατι ο καραισκακης δεν ηταν κατευθυνομενος και γιατι η μαχη αυτη επρεπε να χαθη .

meril είπε...

Eίπες μια φράση κλειδί
"Ήμουν από καιρό έτοιμη να ακούσω και να μάθω την πραγματική ιστορία"
Και νομίζω πως για να την ακούσουμε σαν σύνολο αυτό χρειαζόμαστε
να είμαστε έτοιμοι
Ειδαλλιώς πάντα θα μας ενοχλούν οι διαφοροποιήσεις απ' το μύθο

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σε κατανοώ, αλλά επίτρεψέ μου να σημειώσω ότι δεν έμαθες την πραγματική ιστορία (όχι μόνο υπό την έννοια ότι δεν υπάρχει πραγματική ιστορία, αλλά και πως είναι κομμένη και ραμμένη ως ένα θέαμα με ιστορικές αναφορές. Κάτι σαν τα ποιήματα του Καβάφη, αλλά εκείνα ήταν όντως τέχνη). Δεν αναζήτησε κανείς το ρόλο των γυναικών, το ρόλο των ανώνυμων μαζών, το πώς έβλεπαν το πολιτικό κλίμα και τις συγκρούσεις, το πώς συμμετείχαν στους εμφύλιους της εποχής κλπ. Στην ουσία είδες μία άλλη οπτική, υπερβολικά κοντά στην παραδοσιακή (ίσως ελαφρώς, σαν το πάτημα της γάτας) να διέφερε η εθνική προσέγγιση.

Βλέπεις ένα λάθος είναι ότι ταυτίζουμε τη σχολική ιστορία με όλα εκείνα τα κοινωνικά και σχολικά δρώμενα που εντείνουν τον εθνικισμό. Και όσων αφορά τα δρώμενα και το σχετικό ρόλο των ΜΜΕ το ντοκιματέρ κάτι έκανε προς τα εμπρός. Σε ό,τι αφορά τη σχολική διδαχθείσα ιστορία, δεν έκανε και πολλά. Μάλλον μια από τα ίδια (όπως λέγαμε και παλαιότερα)

Meropi είπε...

-@giorgo μου,
και βέβαια ο σκοπός της Επανάστασης ήταν κυρίως ο σχηματισμός Κράτους. Δεν ήταν μόνο οι κοινωνικές αλλαγές. Γι' αυτό έχουμε και τις Εθνικές συντακτικές Συνελεύσεις ήδη από το Δεκέμβριο του 1821 που μεριμνούσαν για τη δημιουργία Συντάγματος για το νέο Κράτος.

Meropi είπε...

-@meril μου,
υπάρχουν, δυστυχώς, πολλοί Έλληνες που ενοχλούνται με τη διαφοροποίηση από το μύθο. Δεν είναι έτοιμοι και φοβάμαι ότι δεν θα είναι ποτέ να ακούσουν κάτι διαφορετικό.

Meropi είπε...

-@Δείμο μου,
θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω μαζί σου ότι το περι ου ο λόγος ντοκιμαντέρ ήταν μια από τα ίδια (όταν λέμε ίδια εννοούμε, υποθέτω, την επίσημη σχολική ιστορία). Κάθε άλλο. Εντάξει, δεν ήταν και βαθύ ιστορικό πόνημα, αλλά δεν περίμενα κάτι τέτοιο από μια τηλεοπτική εκπομπή που απευθύνεται στο μέσο πολίτη. Όσον αφορά τα άλλα που αναφέρεις (το ρόλο των γυναικών, των ανώνυμων μαζών κλπ) έχουν, έστω και στοιχειωδώς θιγεί στο ντοκιμαντέρ. Δεν περιμένει κανείς να αναλυθούν περαιτέρω. Δεν πρόκειται δα και για διδακτορική διατριβή.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Λυπάμαι, αλλά δεν είδα προσεγγίσεις για το ρόλο της μάζας, αλλά μόνο τους αγωνιστές κλπ. Από την άλλη για γυναίκες μόνο τις επώνυμες είδαμε όχι τις ανώνυμες.

miss little sunshine είπε...

Πόσο συμφωνώ μαζί σου. Να προσθέσω λοιπόν πως επιτέλους πρέπει να σταματήσουν οι παπάδες με παράσημα να παρευρίσκονται σε εκδηλώσεις της ημέρας και να νιώθουν περήφανοι για την συμβολή της εκκλησίας (!) στην Επανάσταση.

VAD είπε...

Προς επιβεβαιωση των αποψεών σου μια μικρή συνεισφορά...

http://www.youtube.com/watch?v=nWQ5Rh-DIEE

Καλημέρα,Μερόπη...

αθεόφοβος είπε...

Η πιο σημαντική προσφορά του ντοκυμαντέρ είναι ότι ξανάφερε προς συζήτηση το 1821 οπότε άγνωστες πτυχές τους στους περισσότερους, που η σχέση τους μαζί του περιορίζεται στα σχολικά βιβλία, θα τους κάνει να ψάξουν λίγο περισσότερο για την αλήθεια.

Meropi είπε...

-@miss little sunshine
o ρόλος της εκκλησίας στην Επανάσταση είναι αλήθεια ότι υπερτιμήθηκε. Κι εμείς όμως δεν πρέπει να φτάνουμε στο άλλο άκρο και τον υποτιμούμε εντελώς.

-@Vad μου,
ευχαριστώ για το τραγούδι. Ήδη το πρόσθεσα στην ανάρτηση μου.

Meropi είπε...

-@Αθεόφοβε μου,
ακριβώς αυτό το ρόλο έχει αυτό το ντοκιμαντέρ. Να μας κάνει να το ψάξουμε λίγο περισσότερο. Όσοι δεν το έχουμε ψάξει ήδη.

teleytaios είπε...

Το ντοκιμαντέρ δεν το είδα. Αλλά με το άρθρο σου θα συμφωνήσω απόλυτα και το μόνο που έχω να προσθέσω είναι την ευχή μου όλα αυτά να γίνουν γνωστά και στο ευρύ κοινό που αγνοεί βασικά πράγματα.

giorgos είπε...

μεροπη καλησπερα
με αφορμη την σημερινη μερα(επετειος
του κιλελερ 1910)ψαχνοντας στο διαδυκτιο διαβασα το παρακατω κειμενο το οποιο το αντιγραφω οπως ακριβως το γραφει .
" Επι τουρκοκρατιας ,οι τσιφλικαδες ειχαν μονο το δικαιωμα εισπραξεως των
προσοδων επι των μεγαλων εκτασεων που
κατειχαν,ενω οι κολιγοι ειχαν πατροπαραδοτα δικαιωματα επι των κοινοχρηστων χωρων του τσιφλικιου (επι της γης , των οικιων,των δασων και των βοσκοτοπων ) .Με την νεα κατασταση ,οι ελληνες πλεον τσιφλικαδες που διαδεχθηκαν τους οθωμανους ειχαν δικαιωματα απολυτης κυριοτητας σε ολη την ιδιοκτησια τους , ενω οι κολιγοι ειχαν περιπεσει σε καθεστως δουλοπαροικου."
δηλαδη το οθωμανικο δικαιο ηταν καλυτερο απο το βυζαντινορωμαικο δικαιο που επανεφερε το ελληνικο κρατος ! εγω αυτο καταλαβα

anna είπε...

Πως μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι πρόκειται για "αποκαλύψεις"? Πως μπορούμε να ξέρουμε ότι η άποψη του δημοσιογράφου και η έρευνα που έκανε ήταν έγκυρη? Μια ακόμη εκδοχή της πραγματικότητας παρουσίασε. Δεν πειθομαι εύκολα με τέτοιες αποκαλύψεις και "μπροστάρηδες" που για να κάνουν εντύπωση βγαίνουν και εκφράζουν κάτι ακραίο. Όχι, δεν συντάσσομαι με την κρατούσα ιστορία. Το αντιθετο μάλιστα. Όμως, δε μπορώ έτσι αβασάνιστα να δεχτώ ως αλήθεια όσα ένα ντοκυμανταίρ παρουσίασε.

Meropi είπε...

-Άννα μου,
δεν πρόκειται απλώς για μια δημοσιογραφική έρευνα. Πρόκειται για παρουσίαση της άποψης πολλών ιστορικών πανεπιστημιακού επιπέδου. Άλλωστε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών εδώ και πολλά χρόνια διδάσκεται αυτή ακριβώς η ιστορία.
Υ.Γ. Καλώς μου ήρθες στο ιστολόγιο μου.

Meropi είπε...

Γιώργο μου,
Το Οθωμανικό δίκαιο πάνω στο θέμα της κυριότητας των ακινήτων είναι λίγο περίπλοκο. Με λίγα όμως, όσο το δυνατόν απλά λόγια, προέβλεπε ότι οι ιδιώτες είχαν πλήρη και απόλυτη κυριότητα μόνο στα αστικά ακίνητα, δηλ. στα οικόπεδα, σπίτια και γενικά οικοδομήματα που βρίσκονταν μέσα στις πόλεις, τις κωμοπόλεις και τα χωριά. Στα αγροτικά ακίνητα κυριότητα είχε μόνο το Δημόσιο που εκπροσωπείτο από το Σουλτάνο. Οι ιδιώτες είχαν μόνο δικαίωμα διηνεκούς εξουσιάσεως (τεσσαρούφ) πάνω στη γη. Σε μερικά απ’ αυτά τα ακίνητα δικαίωμα εξουσιάσεως είχαν ορισμένοι ιδιώτες (π.χ. οι τσιφλικάδες), ενώ σε άλλα τέτοιο δικαίωμα είχαν όλοι οι κάτοικοι ενός ορισμένου χωριού. Μετά την απελευθέρωση εισήχθη ως δίκαιο επί των ακινήτων το βυζαντινορωμαϊκό που προέβλεπε πλήρη κυριότητα των ιδιωτών επί των αγροτικών ακινήτων. Όσον αφορά τώρα τους ακτήμονες αγρότες, δεν νομίζω ότι η θέση τους έγινε χειρότερη. Ούτε πριν είχαν δικαίωμα επί των ακινήτων των τσιφλικάδων, ούτε μετά.

Marina είπε...

Επιτέλους, να μάθουμε όλοι την Ιστορία μας και όχι όπως μας τη σερβίριζαν παλιά με τις σάλτσες.