Σήμερα το πρωί, σχεδόν μόλις ξύπνησα και πίνοντας ακόμα τον πρωινό μου καφέ, μπήκα στο Google ειδήσεις, για να πάρω μια πρώτη γεύση από τις πρόσφατες ειδήσεις. Το μάτι μου έπεσε σε δύο ειδήσεις. Αντίθετου εκ πρώτης όψεως περιεχομένου, αλλά συναφείς.
Η πρώτη είδηση: Διακηρύσσοντας την πίστη της, ότι «ο σοσιαλισμός είναι και επίκαιρος και ιστορικά αναγκαίος και ότι η εργατική τάξη είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να δώσει λύση….» η γ.γ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα άρχισε την εναρκτήρια ομιλία της στο 18ο Συνέδριο του εν λόγω κόμματος χθες.
Η δεύτερη είδηση: Τριάντα χρόνια μετά την πτώση του ειδεχθούς καθεστώτος των κομμουνιστών Κόκκινων Χμερ, που επί των ημερών τους χάθηκαν πάνω από δύο εκατομμύρια ζωές (δηλαδή το ¼ του πληθυσμού της Καμπότζης) από βασανιστήρια, εκτελέσεις, πείνα ή υποχρεωτική εργασία, ο πρώτος από τους πέντε εν ζωή ηγέτες προσήχθη χθες ενώπιον δικαστηρίου της Πνομ Πενχ. Ο Κάινγκ Γούεκ Ιβ ή Ντουκ, επικεφαλής μιας από τις πιο διαβόητες φυλακές, κατηγορείται ότι προσωπικά επέβλεψε τον βασανισμό και την εκτέλεση 15.000 κρατουμένων. Ο Ντουκ, που έχει έκτοτε ασπαστεί τον χριστιανισμό (τρομάρα του) και διά του δικηγόρου του ζητεί συγγνώμη από τις οικογένειες των θυμάτων, συνελήφθη το 1999, δύο χρόνια μετά τον τυχαίο εντοπισμό του από έναν Βρετανό φωτογράφο. Η δίκη του διεξάγεται ενώπιον δικαστηρίου της Καμπότζης, που έχει την υποστήριξη των Ηνωμένων Εθνών και θεωρείται προπομπός ακόμα τεσσάρων δικών, που θα ακολουθήσουν αν οι πρώην ηγέτες των Χμερ δεν έχουν έως τότε αποβιώσει. Όπως ο ιδρυτής τους, Πολ Ποτ, που πέθανε σε καταυλισμό στα σύνορα με την Ταϊλάνδη, το 1998.
Όχι, με τα πιο πάνω, δεν υπαινίσσομαι ότι το ΚΚΕ οραματίζεται να εγκαθιδρύσει στην Ελλάδα ένα καθεστώς, σαν αυτό των Κόκκινων Χμερ, τουλάχιστον όχι η πλειοψηφία των μελών του. Και πιστεύω κι εγώ ότι ο πραγματικός σοσιαλισμός δεν έχει χάσει την επικαιρότητα του και, γιατί όχι, την αναγκαιότητα του. Όμως αναρωτιέμαι αν οι Έλληνες κομμουνιστές διδάχτηκαν από τα λάθη ή και τα εγκλήματα αυτών που κατά καιρούς ονόμασαν τους εαυτούς τους σοσιαλιστές και επιχείρησαν να επιβάλουν «σοσιαλιστικά καθεστώτα», στην ουσία όμως στυγνές δικτατορίες. Φοβάμαι ότι ειδικά οι κομμουνιστές του ΚΚΕ εθελοτυφλούν πάνω στο θέμα αυτό. Απόδειξη αυτού ότι είναι έτοιμοι να δικαιολογήσουν ή και να δικαιώσουν ακόμα το σταλινισμό σ’ αυτό το Συνέδριο. Αναρωτιέμαι γιατί. Νομίζω ότι την απάντηση δίνει ο καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Γ. Ρούσσης (γνωστός για την αριστερή του ιδεολογία) σε άρθρο του στην Ελευθεροτυπία. Αναφέρει λοιπόν ότι όσοι υπερασπίζονται τη σταλινική περίοδο μπορούν να καταταχτούν σε τρεις κατηγορίες: α) σ’ αυτούς που ανήκουν κυρίως στη γενιά της Αντίστασης, οι οποίοι λάτρεψαν τον Στάλιν και τους είναι συναισθηματικά δύσκολο να αποδεχτούν ότι:
«τόσος πόνος, τόση ζωή
πήγαν στην άβυσσο
για ένα πουκάμισο αδειανό...»,
β) σ’ εκείνους τους νέους, κυρίως, κομμουνιστές, οι οποίοι, αγνοώντας την αλήθεια, θεωρούν ότι υπερασπιζόμενοι τη σταλινική περίοδο υπερασπίζονται το σοσιαλισμό και γ) σ’ εκείνους, οι οποίοι πιστεύουν ότι επειδή ο αντίπαλος προσφεύγει στον πλέον χυδαίο αντισταλινισμό, οι ίδιοι έχουν την υποχρέωση να υπερασπίζονται συλλήβδην αυτήν την περίοδο. Στις πιο πάνω τρεις κατηγορίες, εγώ (η Μερόπη) θα πρόσθετα και μια τέταρτη κατηγορία. Αυτούς που γνωρίζουν, σε αδρές γραμμές, την αλήθεια για τη βία που άσκησε ο Στάλιν και πιστεύουν ότι καλώς έπραξε, γιατί, κατ’ αυτούς, ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Αυτούς τους τελευταίους φοβάμαι πιο πολύ. Γιατί μου θυμίζουν τους Κόκκινους Χμερ.
Διαβάστε εδώ για τους Κόκκινους Χμερ (από την πολύ πετυχημένη εκπομπή της ΕΡΤ "Εξάντας")
49 σχόλια:
Συγχαρητηρια για το κειμενο Μεροπη, δυο μικρα σχολιακια.
-Δεν θεωρω οτι η ηγεσια του ΚΚΕ διαχρονια εχει καμια σχεση με αυτο που λεμε αριστερα.
-Εν αντιθεσει με ανθρωπους σαν τον κ. Ρουσση (τον οποιο ειχα την τιμη να εχω καθηγητη στα φοιτητικα μου χρονια) οι οποιοι τιμουν την αριστερα.
Την καλησπερα μου.
Κολλημένοι αιώνες τώρα. Ακόμα και το συνέδριο κλειστό είναι. και μετά σου λένε φταίει η ...κλειδαρότρυπα.
Θα συμφωνήσω απόλυτα με τη ρήση της Αλέκας ότι: "ο σοσιαλισμός είναι και επίκαιρος και ιστορικά αναγκαίος και ότι η εργατική τάξη είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να δώσει λύση…"
Άλλωστε αν δικαίωσε κάτι η πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού αυτό είναι η μαρξιστική θεωρία και η σοσιαλιστική προοπτική.
Χωρίς να γίνω απολογητής της Αλέκας με την οποία γενικώς διαφωνώ εδώ και 40 τόσα χρόνια θεωρώ ότι παρα είναι απλουστευτικό να προεξοφλούμε ότι οποιαδήποτε σοσιαλιστική προοπτική θα οδηγήσει σε καθεστώτα τύπου κόκκινων Χμερ ή ότι όσοι ευαγγελίζονται το σοσιαλισμό οραματίζονται το Σταλινικό "παράδεισο".
Και για να μην σε κουράζω θα πω πως "έτσι κι αλλιώς η γη θα γίνει κόκκινη" που λέει ο ποιητής γιατί αλλοίμονο στην ανθρωπότητα αν συνεχίσει να ζει στο καθεστώς του τρόμου, των πολέμων και των οικονομικών κρίσεων, της παγκοσμιοποίησης που καταδικάζει την πλειοψηφία των πολιτών, στην ανεργία, την ανέχεια και την αθλιότητα.
-@ Αντώνη μου,
σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Κι εμένα μ' αρέσει ο Ρούσσης. Ώστε τελείωσες το Πάντειο ή ήταν παλιά σε άλλο Πανεπιστήμιο?
-@ Φλούφλη μου,
ναι το πήρα είδηση ότι το Συνέδριο είναι κλειστό για τη διαφύλαξη, λέει, των προσωπικών δεδομένων. Αναρωτιέμαι ποια προσωπικά δεδομένα εννοούν.
-@ Μοναχικέ μου Λύκε.
Κι εμένα θα με βρεις σύμφωνο στο ότι ο σοσιαλισμός είναι πάντα επίκαιρος και γιατί όχι αναγκαίος. Αλλά αν δεν παραδεχτούν οι κομμουνιστές τα λάθη και τα εγκλήματα του παρελθόντος, για ποιο σοσιαλισμό μιλάμε? Όπως είπε και η Ρόζα Λούξεμπουργκ υπάρχει σοσιαλισμός, χωρίς δημοκρατία και ανθρωπισμό??
Μεροπη, ποσο παλια εννοεις;;;
χααχαχαχα
Το Παντειο εχω τελειωσει.
:)
'Ναι το πήρα είδηση ότι το Συνέδριο είναι κλειστό για τη διαφύλαξη, λέει, των προσωπικών δεδομένων. Αναρωτιέμαι ποια προσωπικά δεδομένα εννοούν.'
Τα παραμυθάκια τους βρε Μερόπη μου, με τα οποία κοιμούνται το βράδυ (και τη μέρα ενίοτε).
Καθεστώτα και ιδεολογίες βασισμένες στην καταπίεση και τον φόβο του πολίτη, δηλαδή τα ολοκληρωτικά καθεστώτα, φασιστικά ή κομμουνιστικά δεν θα πρέπει να έχουν θέση στη σύγχρονη εποχή.
Πολύ διαφωτιστική η ανάρτησή σου Μερόπη μου, έμαθα πράγματα που δεν ήξερα. Να'σαι καλά, φιλιά πολλά!
Ασφαλώς και δεν μπορεί να υπάρξει σοσιαλισμός, χωρίς δημοκρατία και ανθρωπισμό, όμως αυτό τι σχέση μπορεί να έχει με το απόσπασμα από την ομιλία της Αλέκας που επέλεξες για να την κρίνεις και να την επικρίνεις?
Από εκεί και πέρα όχι μόνο οι κομμουνιστές αλλά όλοι πρέπει να διαδασκόμαστε από τα λάθη και ενδεχομένως τα μικρά ή μεγάλα εγκλήματά μας εκτός αν πιστεύεις ότι οι μη κομμουνιστές είναι ...θεούσες.
Eξαιρετικό θέμα και εντυπωσιάστηκα απο τον τρόπο που έκανες την σύνδεση των δυο ειδήσεων.
Στα Συνέδρια ακούγονται και πάρα πολλά λόγια που λέγονται ειτε για να λέγονται απλώς ειτε για να τα ακούσουν κάποιοι μόνο.
Περα απο πολιτικολογίες, ενα πράγμα ξέρω και το πιστεύω ακράδαντα :
Ειτε λέγεται κάποιος κομμουνιστής είτε χριστιανός ειτε οτιδήποτε άλλο, οταν δολοφονεί κατα συρροή χιλιάδες κόσμο ειναι μόνο εγκληματίας και τίποτα άλλο.
Και εγώ φοβάμαι Μερόπη μου αυτούς που γνωρίζουν, την αλήθεια για τη βία που άσκησε ο Στάλιν και πιστεύουν ότι καλώς έπραξε, γιατί ο σκοπός αγιάζει τα μέσα.
Όμως πιστεύω κι εγώ ότι σήμερα παρά ποτέ ο «ο σοσιαλισμός είναι και επίκαιρος και ιστορικά αναγκαίος και ότι η εργατική τάξη είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να δώσει λύση…»
Δηλαδή όπως κατάλαβες συμφωνώ σ' αυτό με την Αλέκα, μόνο που όπου εργατική τάξη, πια περιλαμβάνονται όλοι οι εργαζόμενοι και άνεργοι (επιστήμονες ή εργάτες) που γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από την άρχουσα τάξη με τον πλέον βάναυσο και άδικο τρόπο και βλέπουν τους κόπους τους να εξανεμίζονται στις τσέπες των "ξύπνιων" του κόσμου μας!!!
Τώρα είναι άλλο θέμα η Αλέκα τι κάνει για το στόχο αυτό!
Στο ποστ μου http://atheofobos.blogspot.com/2008/03/v_29.html
έχω περιγράψει την επίσκεψη μου στο σχολείο αυτό της Πνομ Πενχ που δολοφονήθηκαν τόσοι άνθρωποι από αυτόν που δικάζεται τώρα.
Όποιος βλέπει τις φωτογραφίες με τα πρόσωπα των καταδίκων μπορεί να καταλάβει από τον φόβο στα μάτια τους το τι περίμεναν να πάθουν.
Μερόπη μου,γενοκτονία φοβερή,απ'τις μεγαλύτερες του 20αι.Λες να προσπαθούν ακόμα να βρουν αιτιολογία καποιοι παλιοί ομοϊδεάτες;
-Πάντως εγώ σήμερα φοβάμαι τους...γαλάζιους Χμερ...
Καλημέρα...
Ωραία - διαφωτιστική ανάρτηση. Συμφωνώ με όσα λες Μερόπη (καλημέρα κιόλας...). Νομίζω όμως πως οι περισσότεροι από τους υποστηρικτές αυτού του είδους καθεστώτων, ανήκουν στη τελευταία κατηγορία. Αυτούς δηλαδή που δέχονται και πιστεύουν πως είναι "παράπλευρες απώλειες", όλα τα θύματα-εκατόμβες... στη προσπάθεια επικράτησης του "Σοσιαλισμού" των. Γνωρίζουμε πολύ καλά πως ο ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ δεν έχει καμιά σχέση με κάθε είδους επαχθεστάτων δικτατοριών.
-@ Αντώνη μου,
δεν υπονοώ ότι είσαι παλαιός. Χα χα χα! Απλώς δεν ήξερα ότι τελείωσες το Πάντειο. Κι έλεγα μήπως μερικά χρόνια πριν (όχι πολλά) ο Ρούσσης ήταν καθηγητής σε άλλη Σχολή. Π.χ. ΑΣΟΕΕ (νόμιζα ότι τελείωσες αυτή τη Σχολή).
-@Γεράσιμε μου,
τι να σου πω. Είναι αλήθεια ότι οι θρησκευτικές πεποιθήσεις, είναι προσωπικό δεδομένο. Το ίδιο και οι πολιτικές πεποιθήσεις. Όμως όταν κάποιος είναι μέλος ενός κόμματος και μάλιστα λαμβάνει μέρος στο Συνέδριο του, τότε υποτίθεται ότι ο ίδιος συναινεί να δημοσιοποιήσει τα δεδομένα αυτά και όχι να τα κρατήσει μυστικά.
-@Φοίβο μου,
ένα σοσιαλιστικό καθεστώς θα μπορούσε κάλλιστα να μην είναι ολοκληρωτικό. Γι' αυτό κακίζω τους κομμουνιστές που δεν αποδοκιμάζουν τις μεθόδους του Στάλιν.
-@ Μαρία μου,
εσύ ήσουν νήπιο όταν ανθούσε το φαινόμενο των Κόκκινων Χμέρ. Εγώ ήμουν ενήλικη και θυμάμαι πολύ καλά τις ειδήσεις γι' αυτούς.
-@ Μοναχικέ μου Λύκε,
νομίζω ότι δεν κατάλαβες το πνεύμα της ανάρτησης μου. Δεν κακίζω την Αλέκα για τη φράση της «ο σοσιαλισμός είναι και επίκαιρος και ιστορικά αναγκαίος κλπ". Ίσα ίσα αυτό το όραμα μπορώ να πω ότι το συμμερίζομαι κι εγώ. Αυτό που την κακίζω, τόσο αυτήν όσο και όσους συμμερίζονται τη συμπάθεια της για το Σταλινισμό, είναι το εξής: Δεν φαίνεται να διδάχτηκαν από την ιστορία, τα λάθη και τα εγκλήματα αυτών που υποτίθεται ότι εφάρμοσαν στην πράξη το σοσιαλισμό. Το όραμα του σοσιαλισμού θεωρώ ότι τώρα πια πρέπει να συνδέεται άρρηκτα με τον ανθρωπισμό και την πλατιά δημοκρατία. Και τούτο γιατί η ζωή και η ιστορία απέδειξαν ότι όπου δεν υπήρχε ανθρωπισμός και δημοκρατία τα καθεστώτα κατέρρευσαν. Αυτό λοιπόν που αμφισβητώ στην Αλέκα, η οποία μαζί με τους άλλους κομμουνιστές του ΚΚΕ είναι έτοιμοι να δικαιώσουν στο Συνέδριο τις μεθόδους Στάλιν, είναι αν ο σοσιαλισμός που οραματίζονται είναι απαλλαγμένος από τα λάθη του παρελθόντος.
Αυτά τα λίγα Μοναχικέ μου Λύκε.
-@Μαριάνα μου,
εσύ τουλάχιστον κατάλαβες το πνεύμα της ανάρτησης μου.
-@Αθεόφοβε μου,
ναι τώρα θυμήθηκα ότι η χάρη σου βρέθηκε και στην Καμπότζη.
-@Vad μου,
κι εγώ αυτούς (τους γαλάζιους Χμερ) φοβάμαι τώρα, γιατί απ' αυτούς κινδυνεύω. Χα χα χα!
-@ Mike μου,
ναι, να θεωρήσω αναγκαίες τις παράπλευρες απώλειες όταν έγινε η Οκτωβριανή Επανάσταση. Επί Στάλιν όμως ο "σοσιαλισμός" πια είχε γίνει καθεστώς. Δεν μπορώ λοιπόν να τις δικαιολογήσω, νομίζω ότι το ίδιο κι εσύ. Γι' αυτό και κάνουμε τώρα την κριτική μας.
-@ Μοναχικέ μου Λύκε,
ξέχασα πριν να σε διαβεβαιώσω ότι και βέβαια δεν θεωρώ τους μη κομμουνιστές αγγελούδια. Ίσα ίσα ανάμεσα τους υπάρχουν πολλοί διαβόλοι. Ιδιαίτερα ανάμεσα στους θρησκόληπτους. Τουλάχιστον οι κομμουνιστές ή για να ακριβολογώ ένα μεγάλο μέρος από αυτούς ξεκινά με καλές προθέσεις.
Συμφωνώ απόλυτα, έτσι που το θέτεις, άλλωστε αυτή ήταν και η βάση της διαφωνίας μου με την Αλέκα από το 1965 που είχα την ατυχία να βρεθεί στο δρόμο μου...
Καλημέρα
-@Τζονάκο μου,
σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Έχουν ιδιαίτερη σημασία ότι προέρχονται από σένα. Αυτό που λες το πιστεύω κι εγώ. Ότι όταν κάνεις δολοφονίες, είσαι δολοφόνος, πάει και τελείωσε.
"Σύγχρονη εποχή" και ΚΚΕ στην ίδια πρόταση αποτελούν από μόνα τους σχήμα οξύμωρον...
Από τη στιγμή που το ΚΚΕ ψήφισε εναντίον της ένταξης της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση αδυνατώ να το πάρω στα σοβαρά και δεν τις βρίσκω καν χαριτωμένες τις οπισθοδρομικότητες που το χαρακτηρίζουν.
-@ Μοναχικέ μου Λύκε,
τώρα θεωρώ ότι συνεννοηθήκαμε. Χα χα χα! Θέλω δε να εξομολογηθώ και κάτι. Δεν μπορώ να πω ότι αντιπαθώ την Αλέκα. Απλώς θεωρώ ότι σε ορισμένα (αρκετά) θέματα έχει στενόμυαλες απόψεις. Είναι κάτι σαν Θεούσα του κομμουνισμού. Χα χα χα!
-@ Λεμέσια μου,
ούτε κι εγώ θεωρώ χαριτωμένες τέτοιου είδους απόψεις, ούτε σύγχρονες βέβαια.
Πολύ μεγάλο το θέμα που ανοίγεις Μερόπη... Ο τέταρτος λόγος, που προσθέτεις εσύ, είναι ίσως ο σημαντικότερος κι έχει να κάνει και με τον ίδιο τον ορισμό του τι είναι σοσιαλισμός / κομμουνισμός από ένα μεγάλο μέρος της αριστεράς: σκοπός θα είναι η κατάκτηση της εξουσίας και του κράτους (με οποιαδήποτε μέσα) ή η αλλαγή (καμία σχέση με πασοκ :)) της κοινωνίας (όχι απαραιτήτως χάρη στην κατάκτηση της κρατικής εξουσίας);
Κ.Κ.Ε.? Μόνο και μόνο ότι είναι βουλευτές του η κανέλλη και ο ζουράρις τα λέει όλα. Το γεγονός ότι είναι νεκρόφιλοι μιας και η θρησκεία τους (ΕΣΣΔ) ψώφισε συγκριτικά είναι πτέσμα.
Αγαπητή “Χωρκανή” Μερόπη,
Σε χαιρετώ!
Παρ’ όλο που στην πορεία του διαλόγου σου με τον Monahikoslikos έχουν διασαφηνιστεί καλύτερα οι θέσεις σου και “… το πνεύμα της ανάρτησης σου …”, και έχεις μάλιστα πει ότι συμμερίζεσαι τη φράση της Αλέκας Παπαρήγα ότι «ο σοσιαλισμός είναι και επίκαιρος και ιστορικά αναγκαίος», (κι αυτό είναι η ουσία), εν τούτοις νοιώθω την ανάγκη να μεταφέρω εδώ τις πρώτες σκέψεις (που έκανα) και τα συναισθήματα (που ένοιωσα) διαβάζοντας το κείμενο της ανάρτησης σου.
Έχω την άποψη (μετά συγχωρήσεως και μ’ όλο το σεβασμό και την εκτίμηση) ότι η παρουσίαση στο ίδιο post των δυο ειδήσεων (της εναρκτήριας ομιλίας της Αλέκα Παπαρήγα στο 18ο Συνέδριο του ΚΚΕ και της τριακοστής επετείου από “… την πτώση του ειδεχθούς καθεστώτος των κομμουνιστών [έτσι δήλωναν, ήταν όμως;] Κόκκινων Χμερ …”), ήταν ατυχής! (Πουθενά δεν αναφέρεται ότι η πτώση των Κόκκινων Χμερ επιτεύχθηκε μετά από επέμβαση των επίσης κομμουνιστών του Βιετνάμ στην Καμποτία – Ήμουν φοιτητής τότε και θυμάμαι τα γεγονότα).
Κατ’ αρχάς να πω ότι τούτο προκαλεί ή/και δημιουργεί (έστω κι άθελα) συνειρμούς που εξισώνουν τη σοσιαλιστική ιδεολογία με τέτοια εγκλήματα (όπως την γενοκτονία από τους Χμερ Ρουζ) και αποδομούν το [σοσιαλιστικό] όραμα που όπως λες συμμερίζεσαι κι εσύ. Και για να εξηγούμαι (για να μην παρεξηγούμαι, από τυχόν καλοθελητές), δεν εννοώ ότι δεν πρέπει να μιλούμε για τέτοιο εγκλήματα (συμπεριλαμβανόμενων και των λεγόμενων σταλινικών). Ατυχή εννοώ τη συμπερίληψη τους σ’ ένα κείμενο που έχει σχέση με το Συνέδριο του ΚΚΕ, το οποίο δεν έχει καμιά σχέση με τέτοια εγκλήματα (ανεξάρτητα αν ιεραρχεί σε ψηλή θέση τον ίδιο τον Στάλιν).
Νομίζω ένα ξεχωριστό κείμενο με κριτική προσέγγιση των θέσεων του ΚΚΕ για το Στάλιν (με παράθεση και των κειμένων με τους προβληματισμούς του Γιώργου Ρούσση) θα ήταν πιο εποικοδομητικό και πιο σοσιαλιστικό. Πέραν τούτου έχω την άποψη ότι η σφοδρή κριτική για το σταλινισμό θα πρέπει πάντα να πηγαίνει με ανάλογη κριτική στο καπιταλισμό, καθώς δεν είναι καθόλου καλύτερα τα πράγματα στο σημερινό κόσμο. (Άραγε γνωρίζει κανείς ότι το 1965 όταν ο Σουχάρτο ανάλαβε πραξικοπηματικά την εξουσία στην Ινδονησία σφαγιάστηκαν κάπου 1 εκατομμύριο κομμουνιστές και συμπαθούντες;).
Anef_Oriwn
Παρασκευή 20/2/2009 – 9:08 μ.μ.
Υ.Γ.: Κάποιοι ότι θέλουν γράφουν. Ο Ζουράρις ήταν υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ πριν 2-3 εκλογικές αναμετρήσεις, αλλά ΔΕΝ εκλέχτηκε! Και δεν είναι η Κανέλλη που καθορίζει την πολιτική του ΚΚΕ!
Anef_Oriwn
Παρασκευή 20/2/2009 – 9:13 μ.μ.
@Anef_Oriwn
Δεν είμαι ειδικός της ιστορίας του ΚΚΕ προφανώς γιατί η ζωή έχει πολύ ποιο ενδιαφέροντα πράγματα αλλά από ότι θυμάμαι το 2004 η κανέλη είχε βγει πρώτη στους σταυρούς στην Α' Αθηνών και ο άλλος 1ος στην Α Θεσσαλονίκης.
Σίγουρα ούτε η κανέλλη ούτε ο άλλος καθορίζουν την πολιτική του ΚΚΕ αλλά μόνο και μόνο το γεγονός ότι το κόμμα τους βάζει στο ψηφοδέλτιο τους, εμένα μου φτάνει και με το παραπάνω!
-@Κ2 μου,
καλώς μου ήρθες από το ιστολόγιο μου. Πιστεύω κι εγώ ότι ο αληθινός σοσιαλισμός δεν έχει σχέση με με μεθόδους βίαιης διατήρησης της εξουσίας.
-@ΙωάννηςΚ έχεις δίκιο για την Κανέλλη. Πλην άλλων είναι και θρησκόληπτη. Θυμάμαι μια φορά που πήγε ο μακαρίτης ο Χριστόδουλος να κάνει αγιασμό στη Βουλή και έτρεχε όχι μόνο να του φιλά τα χέρια, αλλά του είπε και το εξής που μου έκανε εντύπωση "Δεν κάνει εσείς να στέκεστε πιο χαμηλά από μας". Εννούσε ότι οι βουλευτές που κάθονταν στα αμφιθεατρικά έδρανα, κακώς ήταν πιο ψηλά από το Χριστόδουλο!!!
Κάθε έγκλημα είναι καταδικαστέο. Για μένα δεν υπάρχουν καλά και κακά εγκλήματα.
Επίσης, είναι άλλο να αιτιολογείται κάτι και άλλο να δικαιολογείται.
Γι αυτό και είμαι κατά της ισοπέδωσης.
Διαφωνώ όμως κάθετα να φορτώνεται στον κάθε κομμουνιστή η ευθύνη για τα εγκλήματα των όποιων κομμουνιστών σε οποιανδήποτε χώρα.
Τι φταίει για παράδειγμα ένας κύπριος κομμουνιστής για τα εγκλήματα που έγιναν στην ΕΣΣΔ;
Με την ίδια λογική θα πρέπει να ευθύνεται η δεξιά όλου του κόσμου για τη χούντα του Πινοσέτ ή των Παπαδόπουλου – Ιωαννίδη.
Και ο Άνευ έχει δίκαιο για την ανατροπή των κόκκινων Χμερ. Και αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη.
-@ Άνευ Ορίων μου,
Ο λόγος που έβαλα τις δύο ειδήσεις μαζί δεν είναι βέβαια, όπως λέω και στην ανάρτηση μου, ότι θεωρώ ότι το ΚΚΕ οραματίζεται ένα τέτοιο καθεστώς, σαν αυτό των Κόκκινων Χμερ. Πέραν του ότι έτυχε να διαβάσω τις δύο ειδήσεις την ίδια μέρα και ότι αφορούν και οι δύο κομμουνιστές, ο λόγος είναι κυρίως ο εξής: Θυμήθηκα από τη μια τις θηριωδίες των Κόκκινων Χμερ (το 1975 και εντεύθεν ήμουν αρκετά μεγάλη και παρακολουθούσα τα γεγονότα) και από την άλλη ότι το ΚΚΕ, βάσει του προσυνεδριακού διαλόγου του, είχε αποφασίσει εν έτει 2009 να δικαιολογήσει και να αποκαταστήσει το Στάλιν. Ανεξάρτητα τι έχει κάνει ο φασίστας Σουχάρτο ή άλλα φασιστικά καθεστώτα, οι πραγματικοί Σοσιαλιστές, κατά τη γνώμη μου, δεν πρέπει να έχουν ενδοιασμούς να καταγγέλλουν και τα λάθη και πολύ περισσότερο τα εγκλήματα που έχουν κάνει και τα καθεστώτα που αυτοχαρακτηρίζονται «σοσιαλιστικά». Ο σοσιαλισμός έχει να επιδείξει επιτεύγματα (εκπαίδευση, υγεία και δουλειά για όλους), έχει όμως και λάθη και εγκλήματα. Δεν ωφελεί να κοιτάζουμε να δικαιολογήσουμε τα αδικαιολόγητα, επειδή και οι φασίστες επιτίθενται σε τέτοιους είδους καθεστώτα ή επειδή αυτοί (οι φασίστες) έκαναν χειρότερα. Πρέπει οι σοσιαλιστές να διδαχθούμε από τα λάθη του παρελθόντος και να έχουμε την γενναιότητα να παραδεχόμαστε ακόμα και τα εγκλήματα. Εμένα, να σου πω την αλήθεια, με προβληματίζει ή ακόμα και κάπως με φοβίζει αυτού του είδους η νοοτροπία. Δηλαδή ότι επειδή ο Στάλιν ήταν ηγέτης ενός «σοσιαλιστικού» καθεστώτος, όχι μόνο να μένει στο απυρόβλητο, αλλά να δικαιώνεται κιόλας. Επίσης με προβληματίζει η επίθεση που έγινε προς το Ρούσση (που συνεργάστηκε σε αρκετές εκλογικές αναμετρήσεις με το ΚΚΕ). Μέχρι ότι συμμάχησε με τον εχθρό του είπανε. Ο Σοσιαλισμός θα πάει μπροστά με ανοιχτά μυαλά. Και φοβάμαι ότι το ΚΚΕ δεν διαθέτει πολλά τέτοια.
Αυτά τα λίγα από μένα χωρκανέ.
-@ Μιχάλη μου,
δεν διαφωνώ μ' αυτά που λες, ότι δηλαδή δεν φταίει π.χ. ο Έλληνας κομμουνιστής για τα εγκλήματα των Κόκκινων Χμερ ή για τις σταλινικές μεθόδους. Να μη διστάζει όμως να τα καταδικάζει. Να μη τα καλύπτει κάτω από το χαλί. Αυτό λέω.
@ ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk),
Αφού “… η ζωή έχει [προφανώς] πολύ ποιο ενδιαφέροντα πράγματα [από την] … ιστορία του ΚΚΕ …”, ασχοληθούν μ’ αυτά και μην αφήνεις τις εμπάθειες και τις προκαταλήψεις σου να σε συμπαρασύρουν. Στο κάτω κάτω δεν είναι δυνατό να μας ικανοποιεί όλους κάποιο κόμμα και ούτε είναι εφικτό να τα φέρουμε στα μέτρα μας – και το ΚΚΕ εκφράζει συγκεκριμένο κόσμο με συγκεκριμένες ιδεολογικοπολιτικές απόψεις και θέσεις είτε μας αρέσουν είτε όχι (και δεν νομίζω να θέτει θέμα εφαρμογής των λεγόμενων σταλινικών μεθόδων). Εξ άλλου μια κ’ έχουμε και τη δυνατότητα επιλογής μπορούμε κατά τις εκλογές να δεχτούμε ή να απορρίψουμε την πολιτική του (ή ακόμα και να απέχουμε γενικώς).
Anef_Oriwn
Σάββατο 21/2/2009 – 00:14 π.μ.
Meropi,
Σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί σου. Σημειώνω ιδιαίτερα ένα απόσπασμα από τα σχόλια σου: “... οι πραγματικοί Σοσιαλιστές, [ δυσκολεύεσαι φαίνεται να χρησιμοποιήσεις και τη λέξη κομμουνιστές] κατά τη γνώμη μου, δεν πρέπει να έχουν ενδοιασμούς να καταγγέλλουν και τα λάθη και πολύ περισσότερο τα εγκλήματα που έχουν κάνει και τα καθεστώτα που αυτοχαρακτηρίζονται «σοσιαλιστικά». Ο σοσιαλισμός έχει να επιδείξει επιτεύγματα (εκπαίδευση, υγεία και δουλειά για όλους), έχει όμως και λάθη και εγκλήματα ...”.
Ο Ρούσσης στο κείμενο του παραθέτει τους λόγους που κάποιοι (μέσα στο ΚΚΕ – μπορεί να ‘ναι και πολλοί) υπερασπίζονται τον Στάλιν (εξ ου και η επίθεση από μέρους τους ενάντια στον Ρούσση). Προσωπικά την κίνηση αυτή του ΚΚΕ δεν την βλέπω ως πραξη για “… να δικαιολογήσει και να αποκαταστήσει το Στάλιν …”, αλλά πιο πολύ (όπως υποβάλλει κι Μιχάλης) ως προσπάθεια αιτιολόγησης των γεγονότων.
Πολύ ενδιαφέρονται πράματα (για τον Στάλιν και τον “σταλινισμό”) γράφει ο Ραφαηλίδης (που δεν ήταν καθόλου σταλινικός) στο βιβλίο του “Η μεγάλη περιπέτεια του Μαρξισμού” (από τις εκδόσεις “του Εικοστού Πρώτου”, 1999), καθώς και το κεφάλαιο “Ο τραγικά αναγκαίος σταλινισμός”, από το βιβλίο του “Λαοί της Ευρώπης – Καταγωγή & Χαρακτηριστικά” (κι αυτό από τις εκδόσεις “του Εικοστού Πρώτου”, 1996). [Δεν έχω το χρόνο τώρα να παραθέσω κάποιο απόσπασμα].
Anef_Oriwn
Σάββατο 21/2/2009 – 00:33 π.μ.
Ομορφο πόστ Μερόπη μου, χρήσιμες οι παραπομπές στου Ερυθρούς Χμέρ. Πίσω απο τη σφαγή των εκατομμυρίων Καμποτζιανών, δεν υπήρχε κάν στρατηγικό σχέδιο...
Στάλιν και ΚΚΕ - "Το εργοστάσιο έκλεισε, αλλά έμεινε ανοιχτή η αντιπροσωπεία". Κάπου το άκουσα, και με εκφράζει.
Τρομερό το πόστ του Αθεόφοβου. Το προτείνω. Τίς ευχές μου.
90 χρονια τωρα το κκε αγωνιζεται για το δικιο της εργατικης ταξης και των συμμαχων της στην ελλαδα.το εχει αποδειξει οποτε χρειαστηκε με το αιμα του και με τα οπλα του,απεναντι σε ντοπιους και ξενους φασιστες,ολιγαρχες κεφαλαιοκρατες.η ιστορια του ειναι συνδεδεμενη με καθε αγωνα του ελληνικου λαου για ενα καλυτερο αυριο,για καθε του δικαιωμα.γιατι τα λεω ολα αυτα?μα για ενα πολυ απλο λογο.πως ακομη και ουτε ενα λαθος να εκανε το κκε,εσεις θα το εφευρισκατε.δεν μπορω να καταλαβω τοση εμπαθεια.συνεδριο κανει υπαρχουν τοσα θεματα για τη ζωη του ελληνικου λαου και εσεις μιλατε για τον σταλιν και τους κοκκινους χμερ.αναρωτιεμαι παντως αν κανεις απο εδω διαβασε τις θεσεις του κκε για το σοσιαλισμο η μιλαει με αυτα που ακουσε απο δω και απο κει.αυτα.
Locus Publicus μου,
σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Καλή Απόκρια να έχεις.
-@ πρεκαριε μου,
κατ' αρχάς θέλω να σε καλωσορίσω στο ιστολόγιο μου και να σε διαβεβαιώσω ότι δεν έχω καμιά εμπάθεια για το ΚΚΕ, γιατί πραγματικά πονάω το θέμα του σοσιαλισμού.
Συμφωνώ με τη φράση σου "..υπάρχουν τόσα θέματα για τη ζωή του ελληνικού λαού..". Μόνο που δεν αρχίσαμε εμείς τη συζήτηση για το Σταλινισμό, αλλά το ίδιο το ΚΚΕ. Διάβασα ότι στο διεξαγόμενο Συνέδριο, θα αφιερωθεί ένα τμήμα του για το Σταλινισμό, όχι για να ασκηθεί κριτική, αλλά για να δικαιολογηθεί και να δικαιωθεί. Επαναλαμβάνω λοιπόν κι εγώ μαζί σου. Έχουμε τόσα προβλήματα στην Ελλάδα και σύνεδροι ασχολούνται και καταναλώνουν φαιά ουσία, για να δικαιώσουν μια νοοτροπία που καταδικάστηκε από την ίδια τη ζωή.
Δύο σχόλια:
Μερόπι: προβληματικός δεν είναι αυτός που προβληματίζεται αλλά αυτός που ΔΕΝ προβληματίζεται :)
@πρεκαριε
Το πρόβλημα μου με το κόμμα της κανέλλη και του ζουράρι είναι ότι είναι νεκρόφιλοι! Το τραγικό πείραμα του Κουμουνισμού απέτυχε και αυτοί ακόμα θέλουν να μας κάνουν βόρεια Κορέα! Είναι σχεδόν το ίδιο τραγικοί με τα φασιστάκια του λΑΟΣ!
-@ Γιάννη μου,
συμφωνώ ότι όσοι προβληματίζονται, συνήθως, δεν είναι προβληματικοί, αλλά λέω, μήπως εγώ ανήκω στις εξαιρέσεις. Χα χα χα! Χιούμορ κάνω
Meropi
καλως σε βρηκα και εγω με τη σειρα μου και ευχαριστω για τη φιλοξενεια.επειδη ομως εκανα μια βασικη ερωτηση η οποια δεν απαντηθηκε γιαυτο θα την επαναλαβω.
εχεις-εχετε διαβασει τις θεσεις του κκε για το σοσιαλισμο η μιλατε για αυτες με βασει οσα ακουσατε και οσα διαβασατε?αν δεν τις εχετε διαβασει θεωρω το λιγοτερο παιδιαστικο να μιλατε για κατι το οποιο δεν εχει διαβασει. ευπροσδεκτη η κριτικη εφοσον πρωτα εχει γινει η αναγνωση των θεσεων.
αν τοτε βρειτε τοτε ως θεμα την αγιοποιηση του σταλιν να το αναφερεται δημοσια.
αν επισης διαπιστωσετε οτι το πρωτο μερος των θεσεων δεν ασχολουνται βασικα με την οικονομικη κριση και το πως η εργατικη ταξη με τους συμμαχους της θα δρασουν και τι τακτικη προτεινεται για την την αντιμετωπιση της τοτε να το πειτε επισης δημοσια.
στην λεξη εμπαθεια θα προσθετα ως επεξηγηση και τη φραση ελαφρα τη καρδια.
οσον αφορα καποιους οι οποιοι εχουν ως επαγγελμα τον αντικομμουνισμο μπορουν να παρουν κατι σεμιναρια απο την πρεσβεια γιατι εχει παλιωσει λιγο.το κκε θα προχωρα και θα δυναμωνει καθε μερα και περισσοτερο οσο και αν αυτο ενοχλει καποιους εντεταλμενους.
@πρεκάριε
Όπως σου έγραψα και στο blog σου δεν χρειάζεται να πληρώνομαι για να απεχθάνομε το ΚΚΕ, πόσο μάλλον που για δεκαετίες το ΚΚΕ έπαιρνε τα τσεκ από τη Μόσχά...
Μια απορία που μου έχει προκύψει από τα γραφόμενα του ΙωάννηΚ (πρώην ioannisk), τον οποίο θα παρακαλούσα αν έχει την καλοσύνη να μου την λύσει γιατί πιστεύω ότι είναι καλό και χρήσιμο να εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας. Σε ποια έγγραφα του ΚΚΕ αναφέρεται ότι “… αυτοί [οι του ΚΚΕ] ακόμα θέλουν να μας κάνουν βόρεια Κορέα ...”;
Ευχαρστώ πολύ κι απολογούμαι για την φασαρία που σας βάλλω!
Anef_Oriwn
Κυριακή 22/2/2009 – 11:46 π.μ.
Δεν γνωρίζω κανένα έγγραφο αλλά αυτά λένε η αλέκα και οι άλλοι...
Για να λήξει το θέμα από εμένα οι οπαδοί του κομμουνισμοί είναι σαν τους οπαδούς της (οποιαδήποτε) θρησκείας, δηλαδή δεν γίνεται να τους αλλαξοπιστήσεις. Όπως υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι κάποιος πριν από 2000 χρόνια περπάτησε στο νερό έτσι και αυτοί πιστεύουν ότι πιστεύουν. Δικό τους πρόβλημα, σωστά?
@ ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk),
Αφού ΔΕΝ γνωρίζεις κανένα έγγραφο μπορείς τουλάχιστον να με υποδείξεις μια δήλωση της Αλέκας και των άλλων που να λεει ότι “… αυτοί ακόμα θέλουν να μας κάνουν βόρεια Κορέα ...”;
Πέραν τούτου δεν νομίζεις ότι κάποια πράγματα μπορεί να ισχύουν κι αντιστρόφως; Ας πούμε πιστεύεις ότι “… οι οπαδοί του [αντι] κομμουνισμού [σαν και του λόγου σου]... γίνεται να τους αλλαξοπιστήσεις; Δεν λειτουργούν κι αυτοί “…σαν τους οπαδούς της (οποιαδήποτε) θρησκείας …”;
Anef_Oriwn
Κυριακή 22/2/2009 – 2:55 μ.μ.
Αφού εκφράσω και τη δική μου άποψη, θέλω καλοί μου @@φίλοι να κλείσει αυτή η συζήτηση.
Λοιπόν έχουμε και λέμε. Όπως λέω και στην ανάρτηση, πιστεύω ότι το καθεστώς που ονειρεύεται και οραματίζεται η Αλέκα και τα περισσότερα μέλη του ΚΚΕ, δεν είναι ούτε αυτό της Β. Κορέας, ούτε βέβαια των Κόκκινων Χμερ. Πιστεύω ότι οραματίζονται ένα καθεστώς, όπου όλοι θα έχουν δωρεάν παιδεία, υγεία και δουλειά. Εκείνο όμως που με φοβίζει και μου δημιουργεί ανασφάλεια είναι οι μέθοδοι που θα μετέλθουν για να διατηρηθεί το κόμμα στην εξουσία, αν ποτέ την αποκτήσει. Δεν έχω πειστεί εντελώς ότι θα τηρήσει δημοκρατικές διαδικασίες, όπως π.χ. έκανε και κάνει το ΑΚΕΛ στην Κύπρο. Με το να δικαιολογεί, τον 21ο αιώνα, τις μεθόδους και τη νοοτροπία τύπου Στάλιν και να θεωρεί και να αναλύει, εν έτει 2009, ότι η οικοδόμηση του σοσιαλισμού σταμάτησε στον Στάλιν, με κάνει (εμένα και πολλούς άλλου πολίτες νομίζω) να μην έχω εμπιστοσύνη ότι τελικά, όταν και όποτε κληθεί προς τούτο, θα οικοδομήσει τον πραγματικό σοσιαλισμό με ανθρωπισμό και πλατιά δημοκρατία.
Αυτά τα ολίγα και παρακαλώ να μην επανέλθουμε.
Δεν επανέρχομαι στο θέμα του ΚΚΕ μιας και το ζήτησες Μερόπι απλώς θω πω μία ιστορία. Στον στρατό ένας μόνιμος υπαξιωματικός νόμιζε πως οι κόκκινοι χμερ δρούσαν στην Λατινική Αμερική...
Αγαπητή Μερόπη,
Πολύ ενδιαφέροντα τα όσα γράφεις.
Υπάρχει ενα βιβλίο που λέγετα "ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΑΙΜΑ" Η Αληθινή ιστορία μιας Αγωνίστριας της Μαργαρίτας Λαζαρίδου, εκδοση της Εταιρείας Μελέτης Ελληνικής Ιστορίας που αξίζει να διαβαστεί.
ΕΚΤ Ελένη
Ωραίο post και ωραία σχόλια. Με την ίδια λογική όμως να πω κι εγω οτι επειδή η φιλοαμερικανική κυβέρνηση του Ελ Σαλβαδόρ έκανε κι αυτή γενοκτονία την περίοδο 1979-1989 άρα όλες οι κυβερνήσεις και τα καθεστώτα που υποστηρίζονται από τις ΗΠΑ είναι βάρβαρα. Ας μην ΜΠΟΥΜΕ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΙΣΟΠΕΔΩΤΙΚΗ λογική.
Υ.Γ. Επειδή οταν μιλάμε για ένα θέμα όπως αυτό πρέπει να τα λέμε ΟΛΑ και όχι τα ΜΙΣΑ.
Οι Κόκκινοι Χμερ εκδιώχτηκαν από το ΒΙΕΤΝΑΜ το 1979 το οποίο εισέβαλε στη Καμπότζη και το οποίο ήταν δορυφόρος της ΕΣΣΔ.
Αντίθετα τους Κόκκινους Χμερ (που υποστηρίζονταν από την Κίνα) τους στήριξαν και οι ΗΠΑ (οι υπέρμαχοι των ανθρωπίνων δικαιωμάτων) μετά το 1979 επί προεδρίας Ρήγκαν. ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ?? Αφού ήταν κομμουνιστές?
Μα μόνο και μόνο γιατι ήταν αντισοβιετικοί.
Υ.Γ.2 Περιμένω ανάλογη συζήτηση για το καθεστώς ΠΙΝΟΣΕΤ. Μήπως ήταν κι αυτός ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΗΣ???
Δημοσίευση σχολίου