Η Μερόπη αστειεύεται

Η Μερόπη αστειεύεται

Τρίτη 1 Απριλίου 2008

Θιβέτ. Άσκηση της πολιτικής εξουσίας από το Θρησκευτικό Ηγέτη;;


Με την ανάρτηση αυτή θέλω να εκφράσω ένα προβληματισμό μου σχετικά με το Θιβέτ. Αναμφίβολα είμαι υπέρ του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων όχι μόνο στο Θιβέτ, αλλά σε ολόκληρη την Κίνα. Και όσο και αν εγώ η ίδια δεν είμαι θρησκευόμενη, πιστεύω ότι οι άνθρωποι πρέπει να αφήνονται ελεύθεροι να πιστεύουν σε όποια θρησκεία θέλουν και να ασκούν, χωρίς κανένα εμπόδιο, τα θρησκευτικά τους δικαιώματα. Όμως να, αυτό που δεν μου πάει καθόλου είναι να ασκούν οι θρησκευτικοί (πνευματικοί) ηγέτες κοσμική εξουσία, με την αιτιολογία ότι η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων μιας χώρας ανήκουν σε κάποιο συγκεκριμένο θρήσκευμα. Με προβληματίζει λοιπόν πολύ το αίτημα περί πλήρους ανεξαρτησίας του Θιβέτ και ανάκτησης και της πολιτικής εξουσίας από το θρησκευτικό ηγέτη Δαλάι Λάμα.

Κάνοντας μια σύντομη επισκόπηση της ιστορίας του Θιβέτ, βλέπουμε ότι η περιοχή αυτή, τουλάχιστον μέχρι το 1904 που εισέβαλαν εκεί οι Βρετανοί, απολάμβανε μιας εκτεταμένης αυτονομίας με πολιτικό και θρησκευτικό ηγέτη το Δαλάι Λάμα. Ο Δαλάι Λάμα και οι Αντιβασιλείς του (όσο χρόνο ο πρώτος ήταν ανήλικος) ασκούσαν από το 1751, κατά παραχώρηση από την Κυβέρνηση της Κίνας (και συγκεκριμένα της Μαντζουρίας) διευρυμένη πολιτική εξουσία και είχαν τον πρώτο λόγο για τα θρησκευτικά και τα διοικητικά θέματα. Πλήρη ανεξαρτησία όμως δεν είχαν. Μετά την εισβολή στην περιοχή της Βρετανίας, η τελευταία αυτή χώρα και το Θιβέτ υπέγραψαν ειρηνευτική συμφωνία, πράγμα που έκανε μερικούς Θιβετιανούς ιστορικούς να θεωρούν, μέσω αυτού του εγγράφου, ότι το απομονωμένο αυτό μέρος είχε ανεξάρτητη κρατική οντότητα, γεγονός που αμφισβητείται έντονα από την Κίνα. Το έτος 1911 οι Θιβετιανοί κήρυξαν την ανεξαρτησία τους απέναντι στην Κίνα. Στράφηκαν μάλιστα προς τους Βρετανούς για υποστήριξη. Οι τελευταίοι, μη θεωρώντας το Θιβέτ έτοιμο για πλήρη ανεξαρτησία, έπεισαν τους Κινέζους να συμμετάσχουν σε τριμερή διάσκεψη, με σκοπό μια ρύθμιση που θα εγγυόταν την αυτονομία του Θιβέτ, υπό Κινέζικη όμως επικυριαρχία. Η Κίνα όμως αποχώρησε από τη Διάσκεψη πριν υπογραφεί η τελική Συμφωνία, την οποία τελικά υπέγραψαν μόνο η Βρετανία και το Θιβέτ. Τις συνέπειες από τη Συνθήκη αυτή, το καθένα από τα τρία μέρη ερμηνεύει με το δικό του τρόπο. Η μεν Κίνα εξακολουθούσε να θεωρεί το Θιβέτ δικό της έδαφος, το δε Θιβέτ ενεργούσε ως ανεξάρτητο κράτος.

Το 1949-1950, έπειτα από την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, ο Μάο Τσε Τουνγκ διέταξε την απελευθέρωση του Θιβέτ από τον Απελευθερωτικό Στρατό του Λαού. Το 1950 τα Κινέζικα στρατεύματα εισέβαλαν στο Θιβέτ. Το 1951 μια Θιβετιανή αντιπροσωπεία που κλήθηκε στην Κίνα υποχρεώθηκε να υπογράψει μια Συνθήκη που υπαγορεύθηκε από τους Κινέζους. Πολλοί Θιβετιανοί εργάτες και άλλοι συνεργάστηκαν με την κινεζική κυβέρνηση. Ωστόσο ξέσπασαν συγκρούσεις αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις στη γη και το βουδιστικό θρήσκευμα. Το 1959 ο Δαλάι Λάμα έφυγε στην Ινδία. Από τότε οι Κινέζοι εμποδίζουν τη ροή πληροφοριών προς τον υπόλοιπο κόσμο. Από τις λίγες όμως πληροφορίες που μπόρεσαν να διαρρεύσουν είναι ότι οι Κινέζοι έχουν εξαφανίσει όλα τα χαρακτηριστικά της Θιβετιανής θρησκείας και εμποδίζουν την άσκηση της. Το Μάρτιο του 2008 με αφορμή την επέτειο από την εισβολή της Κίνας στο Θιβέτ και την προσάρτηση της ως αυτόνομη επαρχία, έλαβαν χώρα εκτεταμένες διαδηλώσεις, που καταπνίγηκαν αιματηρά με απολογισμό 80 και πλέον νεκρούς.

Ο ίδιος ο Δαλάι Λάμα, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν μιλά για πλήρη ανεξαρτησία του Θιβέτ και επιζητεί γνήσια αυτονομία και σεβασμό προς τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Θιβέτ. Σ’ αυτό με βρίσκει σύμφωνη και μάλιστα επεκτείνοντας το αίτημα λέω σεβασμό προς τα ανθρώπινα δικαιώματα σε όλη την Κίνα. Πολλοί όμως εξόριστοι Θιβετιανοί δεν αρκούνται σ’ αυτό και μιλούν για πλήρη ανεξαρτησία του Θιβέτ και μάλιστα είναι υπέρ της άσκησης όχι μόνο της θρησκευτικής, αλλά και της πολιτικής εξουσίας από το Θρησκευτικό Ηγέτη, το Δαλάι Λάμα, τον οποίο, ας σημειωθεί, όπως αναφέρω και πιο πάνω, όταν είναι ανήλικος εκπροσωπούν οι Αντιβασιλείς, οι οποίοι είναι διάφοροι Βουδδιστές Μοναχοί. Αυτό όμως το τελευταίο, εμένα τουλάχιστον, με χαλάει. Θεωρώ ότι η άσκηση πολιτικής εξουσίας από Θρησκευτικό Ηγέτη όχι μόνο δεν προάγει τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά αποτελεί οπισθοδρόμηση.

Εσείς τι λέτε;;

--------------------------------

Υ.Γ. Η σημαία του Θιβέτ (βλ. πάνω αριστερά) καθιερώθηκε το 1912 από το 13ο Δαλάι Λάμα.

Σημείωση: Τα ιστορικά στοιχεία για το Θιβέτ λήφθηκαν από τις εγκυκλοπαίδειες «Wikipedia» και «Πάπυρος – Λαρούς – Μπριτάννικα»

28 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αντί να μας πεις τι κάνει το Λονδίνο μας λες για το Λάμα.
Δεν μου αρέσουν τα θρησκευτικά θέματα κι ο Λάμα είναι θρησκευτικός ηγέτης.
Κι αυτός και η Κίνα είναι στα άκρα.

Βάσκες είπε...

Μερόπη έχεις απόλυτο δίκιο.

Δυστυχώς υπάρχει μια τάση ανάμεσα στις αρχές του Διαφωτισμού, της προόδου κτλ. και το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης του λαού.

Τι γίνεται δηλ. αν θέλουν να έχουν αυτόν ως πολιτικό ηγέτη; Τους το επιβάλλουμε; αν θέλουν την Σαρία αντί το Ναπολεόντιο δίκαιο;

Αν θέλεις τον δυνάστη και όχι την ελευθερία σου;

Και τι σημαίνει σε αναγκάζω να είσαι ελεύθερος;

Βάσσια είπε...

Καλό μήνα Μερόπη :-)

Εμένα η θρησκευτική-πνευματική ηγεσία δεν μου είναι αρεστή.

Όμως, μιλάμε για ένα κράτος που οι ίδιοι οι πολίτες επιθυμούν αυτή τη διακυβέρνηση.
Εκτός αν κάνω λάθος, αλλά δεν είδα πουθενά διαμαρτυρία ως προς αυτό.
Πιθανόν, κερδίζοντας την αυτοδιαχείρισή τους να έρθει και η στοιγμή της αμφισβήτησης αυτού τους είδους της εξουσίας.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Πιστεύω πως στους περισσότερους λαούς, σε κάποια φάση της ιστορίας τους, ταυτίστηκε η πολιτική και θρησκευτική εξουσία!
Αν το Θιβέτ ελευθερωθεί, αργά ή γρήγορα θα δημιουργήσει τους δικούς του πολιτικούς-κοσμικούς θεσμούς διακυβέρνησης.

Meropi είπε...

Καλοί μου διαδικτυακοί φίλοι εύχομαι ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ σε όλους.
-@ Μαριάνα μου όπως αναφέρω και στην ανάρτηση μου ούτε εγώ είμαι θρησκευόμενη. Το συγκεκριμένο όμως θέμα το θεωρώ πολιτικό, γι' αυτό ασχολήθηκα.

-@ Βάσκες συμφωνώ ότι ο λαός πρέπει να έχει δικαίωμα αυτοδιάθεσης. Τον πολιτικό ηγέτη του όμως πρέπει να τον εκλέγει περιοδικά με θητεία και όχι άπαξ. Αν την πολιτική εξουσία αναλάβει άπαξ και δια παντός ο (εκάστοτε) Δαλάι Λάμα, τότε, κατά την ταπεινή μου γνώμη πάντα, δεσμεύει υπέρμετρα και τις μελλοντικές γενιές....

-@ Βάσσια μου δεν αντιλέγω στο σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων και των θρησκευτικών ελευθεριών, αλλά να, όπως αναφέρω και παραπάνω, αν ο (εκάστοτε) Δαλάι Λάμα αναλάβει πλήρη πολιτική εξουσία δεν δεσμεύει μόνο όσους κατοικούν τώρα στο Θιβέτ, αλλά και τις μέλλουσες γενιές. Αυτό με προβληματίζει...Δεν ξεχνώ και το Θεοκρατικό Ιράν....Τότε ο λαός αυτό ήθελε. Δεν τους δέσμευσε όμως υπέρμετρα και σταμάτησε την πρόοδο;;;

-@ Ασκαρδαμυκτί μου,
Δυστυχώς βλέπω ότι τα δύο πράγματα συνδέονται άρρηκτα από μερικούς κύκλους. Δηλαδή ανεξαρτησία και δημιουργία θεοκρατικού (βουδιστικού) καθεστώτος. Αυτό να σου πω την αλήθεια με προβληματίζει....

tzonakos είπε...

Προσωπικά είμαι τελείως αντίθετος με την άσκηση οποιασδήποτε πολιτικής εξουσίας απο οποιονδήποτε "παπά".

Απο κει και πέρα, αν η Κίνα δώσει αυτονομία και αυτοδιοίκηση στο Θιβέτ, εστω κι αν δεν δωσει ανεξαρτησία πλήρη, τότε ειμαι οκ.

Νομίζω οτι σύντομα η Κίνα θα υποχρεωθεί να το κάνει κάτω απο Διεθνή Πίεση που ασκείται εδω και καιρό. Το θέμα ειναι οτι φοβάμαι μήπως οι θιβετιανοί πέσουν θύματα εκμετάλλευσης απο παιχνίδια διπλωματικά της Κίνας.
Κοντεύω να τους σιχαθώ τους Κινέζους με αυτα και με κείνα.
Ειχα διαβάσει για το θέμα του Θιβετ σε τεύχος του National Geographic (αμερικανική έκδοση) πριν 14 χρόνια περίπου και δεν πίστευα οτι συμβαίνει τόση καταπίεση. Θα βρω το τεύχος, κάπου το έχω.

Meropi είπε...

-@ mariana μου ξέχασα προηγουμένως να σου πω ότι ετοιμάζω ανάρτηση για την επίσκεψη μου στο Λονδίνο, μετά από αυτήν. Όρεξη να χεις να τη δεις.

-@ Τζονάκο μου,
ελπίζω οι Θιβετιανοί να έχουν την εξυπνάδα να αποκτήσουν ελευθερία με τα όλα της και όχι κουτσουρεμένη ....θεοκρατική.

Βάσσια είπε...

Μερόπη δεν διαφωνούμε καθόλου.

Δεν γνωρίζω φυσικά πως ζούνε οι άνθρωποι εκεί, μιας και δεν υπάρχει πληροφόρηση, απλά εικάζω ότι όπως και άλλα κράτη υπό εξουσία θρησκευτική, κάπως έτσι θα είναι κι εκεί, ίσως λόγω Βουδισμού, σε ελαφρύτερη μορφή.

Τώρα όμως για εκείνους είναι φανερό ότι προέχει η ανεξαρτησία τους.

Καλώς επέστρεψες :-)

Unknown είπε...

Να ξεκαθαρίσω ότι είμαι ένας άθεος οπαδός του διαχωρισμού εξουσίας και κράτους. Απλώς παρακολουθώ αρκετά χρόνια την υπόθεση του Θιβέτ. Υπάρχει πλέον εξόριστη θιβετιανή κυβέρνηση και κοινοβούλιο εκλεγμένο από τους απόδημους Θιβετιανούς. Ο Δαλάι Λάμα έχει δηλώσει ότι δεν θα αναλάβει την εξουσία αν επιστρέψει στο Θιβέτ. Απλώς χρησιμοποιεται ως βιτρίνα του κινήματος λόγω της δημοφιλίας του στη Δύση. Αυτή τη στιγμή όμως την πρωτοβουλία των κινητοποιήσεων έχουν στο εξωτερικό οι Θιβετιανοί δεύτερης γενιάς.

gerasimos είπε...

Μερόπη, ας μην πάμε τόσο μακριά (γεωγραφικά). Θυμάμαι την περίπτωση του Αρχιεπισκόπου Μακάριου, μεγάλης προσωπικότητας απ' ό, τι έχω ακούσει, αλλά και κληρικού. Όπως και στην ίδια την Ελλάδα, υπήρξαν αρκετές μορφές κληρικών με πολιτική δύναμη. Όπως ο Αρχεπίσκοπος Δαμασκηνός που για λίγες εβδομάδες έστω, χρημάτισε, μεταπολεμικά, πρωθυπουργός. Αν μάλιστα έρθουμε στο σήμερα... πόσοι συμπατριώτες - και συμπατριώτισες - μας στις γειτονιές επηρεάζονται περισσότερο από τα κηρύγματα του Ιερώνυμου ή του Άνθιμου παρά από τις ομιλιές του πρωθυπουργού; Αρκετοί, νομίζω.

tzonakos είπε...

...με την διαφορά οτι ο Ιερώνυμος -προς τιμήν του- δεν δείχνει να ειναι σαν τον προηγούμενο Γεράσιμε του οποίου η δραστηριότητα ηταν εως επικίνδυνη.
Ουτε να ξέρω οτι υπήρξε δεν θέλω !

Αρα κάτι Ανθιμοι θέλουν να επηρρεάζουν πορωμένους. Χωρίς να ειναι δουλειά τους αυτό.

Aν επιβαλλόταν στο Θιβέτ κάποιο είδος πολιτικού ηγεμόνα που είναι κληρικός, τότε πάμε πίσω, όχι μπροστά. Εχω όμως την ελπίδα οτι οι Βουδιστές δεν ειναι τόσο επαρμένοι μεγαλομανείς ( τελοσπάντων το βουλώνω μη πω τίποτα άλλο ) σαν τους δικούς μας.

phlou...flis είπε...

Οταν ο θρησκευτικό ηγέτης ταυτιστεί ή προσπαθεί να γίνει και πολιτικός, εδώ με βρίσκει αντίθετο. Σέβομαι απόλυτα τους θρησκευτικούς ηγέτες, εκτιμώ αφάνταστα τον αρχιεπίσκ. Αλβανίας, τον Οικουμενικό Πατριάρχη και -έως σήμερα- τον δικό μας Αρχιεπ. (με τη σειρά που τους έβαλα). Μέχρι να το πάνε προς ...πολιτικοί ηγέτες. Οσο κοντά μας ή μακριά μας κι αν βρίσκονται.

doctor είπε...

Ως μη γνώστης της κατάστασης εκεί, θα πω απλώς ότι η σκέψη της Άπω Ανατολής είναι εντελώς διαφορετική από αυτή του δυτικού κόσμου και δεν είναι σωστό να θέτουμε επί της προκρούστειας κλίνης των δυτικών αξιών μία διένεξη/διαμάχη που λαμβάνει χώρα τόσο μακρυά και πολλοί αγνοούν το τι πράγματι θέλουν οι Θιβετιανοί και κυρίως το ότι οι Κινέζοι δεν αστειεύονται και δεν πρόκειται να δεχθούν να εκχωρήσουν ένα κομμάτι της επικράτειάς τους.
Η διαφορά με το Κόσοβο είναι ότι οι σέρβοι είναι ένα αδύναμο μικρό κράτος, ενώ η Κίνα είναι παντοδύναμη και το Θιβέτ δεν έχει ούτε τις ΗΠΑ, ούτε κάποια μεγάλη δύναμη να το υποστηρίζει.
Και όλοι ξέρουμε ότι αν δεν σε υποστηρίζει καμία μεγάλη δύναμη, τότε είσαι καταδικασμένος.
Πως γίναμε εμείς κράτος νομίζετε;
Χάρη στο Πρωτόκολλο του Λονδίνου.
Αλλιώς θα ήμασταν σαν τους σημερινούς Κούρδους...

doctor

Γιώργος Χρηστινίδης είπε...

Καλώς ήρθες Μερόπη. Σημαντικό κι αυτό το θέμα που θέτεις. Συμφωνώ με τους προλαλήσαντες (ίσως περισσότερο με tzonako και doctor), αλλά το θέμα έχει μέλλον. Αυτό που τώρα συμβαίνει και είναι το σοβαρό είναι ότι αυτή τη στιγμή καταπατούνται δικαιώματα και αυτή τη στιγμή (τονίζω τη χρονική διάσταση) το δίκαιο είναι με τους εξεγερμένους.

jf είπε...

Δε γνωρίζω το θέμα. Αυτό όμως που ξέρω είναι το γνωστό: ή παπάς-παπάς ή ζευγάς-ζευγάς. Εκτός κι αν γίνεις... παπατζής.

Καλωσόρισες!

Matrix είπε...

Καλησπέρα και καλό μήνα.

Προσωπικά δεν μπορώ να πω ένα ξερώ συμφωνών ή διαφώνω για τη συγκεκριμένη περίπτωση, γιατί αν δεν ήταν ο Δαλάι Λάμα ίσως να μην μάθαινε κανείς για τα αιτήματα αυτονομίας του Θιβέτ.

Γενικά διαφώνω με την εμπλοκή των θρησκευτικών ηγετών, αλλά τελικά γίνεται παντού.
Παλιότερα είχαμε μόνο τον Πάπα, τα τελευταία χρόνια μπλέκονται μέχρι και ... Αρχιεπίσκοποι.

PS. Πολύ καλά τα ιστορικά στοιχεία!

Ανώνυμος είπε...

ε, τώρα ο Δαλάϊ Λάμα είναι γνωστός δεν είναι Σαρία, νομίζω πως αν καταφέρνει ακόμα να εκπροσωπεί ένα μεγάλο τμήμα του λαού του και να εκπρόσωπος το οφείλει στις μέρες μας κυρίως στην προσωπικότητά του..

Meropi είπε...

-@ Vassia μου πράγματι προέχει η ανεξαρτησία (εκτεταμένη αυτονομία θα έλεγα εγώ) και ο σεβασμός των ατομικών δικαιωμάτων τους.

-@ Γιάννη μου καλώς μου ήρθες από τη γειτονιά μου. Χαίρομαι από αυτό που ακούω ότι ο Δαλάι Λάμα δεν ενδιαφέρεται για την πολιτική εξουσία.

-@ Γεράσιμε μου,
πράγματι κι εδώ στον Ελλαδικό χώρο άσκησαν κατά καιρούς πολιτική εξουσία οι κληρικοί, γεγονός που το βλέπω αρνητικά. Ακόμα και τη διακυβέρνηση Μακαρίου που ήταν αποδεκτός από τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελληνοκυπρίων (συμπεριλαμβανομένου και του κομμουνιστικού ΑΚΕΛ), βλέποντας τα πράγματα τώρα με χρονική απόσταση, την κρίνω μάλλον αρνητική. Έπρεπε να έχει το θάρρος και τη σύνεση να παραχωρήσει νωρίς την εξουσία στους πολιτικούς. Αυτοί θα έκριναν με πολιτικούς όρους ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού, πριν φτάσει η κατάσταση στο απροχώρητο. Και στο κάτω κάτω η Κύπρος έχει πληθυσμούς με διαφορετικές θρησκείες. Έπρεπε να αποφύγουμε ο θρησκευτικός ηγέτης να γίνει και πολιτικός. Δεν διεκδικώ το αλάθητο, αλλά αυτή είναι η γνώμη μου.

-@ Τζονάκο μου ας ελπίσουμε ότι οι Βουδιστές και ειδικότερα ο Δαλάι Λάμα θα φανούν συνετοί και δεν θα θελήσουν και πολιτική εξουσία

Ανώνυμος είπε...

ε, τώρα ο Δαλάϊ Λάμα είναι γνωστός δεν είναι Σαρία, νομίζω πως αν καταφέρνει ακόμα να εκπροσωπεί ένα μεγάλο τμήμα του λαού του και να εκπρόσωπος..... και να είναι συνομιλητής με μεγάλες αρχές και προσωπικότητες (εννοούσα)...το οφείλει στις μέρες μας κυρίως στην προσωπικότητά του.

Ο "δαίμων" της πληκτρολόγησης!!

Meropi είπε...

-@ phlou...flis μου,
συμφωνώ με αυτά που λες. Θα πρόσθετα δε και αυτό που αναφέρω παραπάνω στο Γεράσιμο. Ακόμα και τη μακρόχρονη άσκηση της πολιτικής εξουσίας από το Μακάριο κρίνω αρνητική.

-@ Δόκτωρ μου συμφωνώ ότι δυστυχώς ελπίδες ανεξαρτησίας σήμερα (προς το παρόν τουλάχιστον) έχουν οι φίλοι των ΗΠΑ. Και δεν ξεχνώ βέβαια, όπως λες κι εσύ, ότι το Ελληνικό Κράτος οφείλει την ύπαρξη του στους ξένους. Αν δεν υπήρχε η επέμβαση στις 8 Οκτωβρίου 1827 στο Ναυαρίνο του πολεμικού ναυτικού της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Ρωσίας -των Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής- που κατέστρεψε τον τουρκο-αιγυπτιακό στόλο σήμερα ίσως να μη μιλούσαμε για ανεξάρτητο Ελληνικό κράτος. Ο Αγώνας της Ανεξαρτησίας είχε ηττηθεί στρατιωτικά και η πλήρης κατάρρευση ήταν πλέον θέμα ολίγου χρόνου. Δεν το κάνανε βέβαια ανυστερόβουλα, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.

Meropi είπε...

-@ Γιώργο μου,
συμφωνώ ότι το δίκιο είναι με τους καταπιεσμένους

-@ JF μου σ' ευχαριστώ. Όπως το λες είναι ή παπάς - παπάς.

-@ Matrix μου συμφωνώ ότι ο Δαλάι Λάμα και οι οπαδοί του (Χολλυγουντιανοί και μη) ανέδειξαν το θέμα διεθνώς. Και καλά κάνανε. Άλλο αυτό και άλλο η άσκηση της πολιτικής εξουσίας. Δεν συμφωνείς;;

-@ Κουμμούνι μου,
ισχύει και για σένα η απάντηση που έδωσα στο Matrix. Είδα το μήνυμα σου δυο φορές και στην αρχή νόμιζα ότι είχα οφθαλμαπάτη. Μετά είδα ότι το 2ο το έστειλες για διόρθωση.

marianaonice είπε...

Μερόπη μου νομίζω ότι το ερώτημα που βάζεις δεν πρέπει να το κρίνουμε με τα δυτικά μέτρα και σταθμά. Θεωρώ ότι ο εκάστοτε Δαλάϊ Λάμα πέρα από ένας θρησκευτικός τυπικά ηγέτης εκφράζει και μία φιλοσοφία εντελώς διαφορετική από τα στεγανά των άλλων θρησκειών όπως του Χριστιανισμού ή του Ισλαμισμού.
Επομένως από καθαρά θρησκευτική πλευρά αν το δει κανείς σαφώς και δεν θεωρώ σωστό ν΄ ασκεί πολιτική εξουσία ένας θρησκευτικός ηγέτης!
Όμως ο Δαλάϊ Λάμα δεν είναι μόνον αυτό! Ίσως είναι κάτι παραπάνω για τους Θιβετιανούς...
Πάντως πολύ ωραίο το ποστ σου αυτό και πολύ ενημερωτικό.

Matrix είπε...

Ναι συμφωνώ, αλλά όταν είναι για γενικό καλό δεν με ενοχλεί να παρεμβαίνουν.

Να παρεμβαίνουν, όχι να είναι μόνιμοι πολιτικοί, και εδώ νομίζω θα συμφωνήσουμε.

Meropi είπε...

-@ Μαριάνα μου,
σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Συμφωνώ ότι ο Δαλάι Λάμα είναι κάτι παραπάνω από θρησκευτικός ηγέτης για τους Θιβετιανούς και επίσης ότι έχει μια πνευματικότητα διαφορετική από τους δικούς μας παπάδες.

-@ Ματριξ μου τελικά συμφωνήσαμε ότι συμφωνούμε. Χα χα χα!

Takiz είπε...

Αγαπητή μου Μερόπη

Γιατί δεν μπορεί να συνυπάρξει κράτος και εκκλησία-θρησκεία?
Είναι άπλα θέμα εξουσίας, λες και ο κοινός νους είναι για να τον εκμεταλλεύονται κάποιοι.
Να τους βράσω.....για να μην πω τίποτα άλλο.
Καλώς μας ήρθες απ τα ξένα!!!!!

Meropi είπε...

Τάκη μου,
μπορεί να συνυπάρξει Κράτος - Εκκλησία, αρκεί η Εκκλησία να μην έχει βλέψεις στην πολιτική εξουσία
Καλώς σας βρήκα

Panos είπε...

Ο Μακάριος;

Meropi είπε...

-@ Πάνο μου,
πολύ καλή ερώτηση σου. Τώρα που μεγάλωσα και είδα την ιστορία με άλλο μάτι, πιστεύω ότι η ανάμιξη του Μακαρίου με την πολιτική ήταν τελικά ένα λάθος. Συνέβαλε στο να αργήσει η Κύπρος να ωριμάσει πολιτικά. Πολιτεύτηκε με ένα είδος "αυθεντίας" που του έδινε το ιερατικό του σχήμα κι έκανε λάθη που μας στοίχισαν πολύ. Δύο λάθη που σκέφτομαι τώρα είναι α) η αναστολή άρθρων του Κυπριακού Συντάγματος με αποτέλεσμα να ξεσηκωθούν οι Τουρκοκύπριοι και β) μετά το πραξικόπημα στην Κύπρο το 74 και τη διαφυγή του στο εξωτερικό, κάλεσε λέει τις εγγυήτριες δυνάμεις (δηλ. Αγγλία και Τουρκία) να αποκαταστήσουν τη Δημοκρατία στην Κύπρο. Όχι βέβαια ότι περίμεναν το Μακάριο οι Τούρκοι για να εισβάλουν (ήταν έτοιμοι από καιρό), αλλά θεωρώ αυτή του την πράξη τουλάχιστον ατυχή.